Pedagogisk grundsyn

 

Careeducation har en väl förankrad pedagogisk grundsyn som ligger bakom allt i det vi utför.



I framtiden och i nuet så ställs andra krav på lärandemiljöer och tillgång till utbildning. Vi ser till att bygga lärandemiljöer som individen och organisationen kan nå, på precis den tid som känns angelägen att ta sig an sina studier, eller visa i sina arbetsgrupper oavsett tid och rum.


Vi tror på individens inbyggda förmåga att faktiskt vilja ta sig an sin utbildning till det önskade målet. Vi på Careeducation coachar, motiverar, handleder och hjälper till i omvärldsbevakningen för att kunna stärka personens olika motivationsfaktorer såväl som den egna inre motivationen, till att påvisa vikten av att kunna nå olika kompetenser för att nå sitt yrke utifrån yttre motivationsfaktorer. Vi är noggranna att finna individens önskemål och behov för att nå sitt mål.


Vi lyfter också upp utomstående faktorer som stärker motivationen så som arbetsplatsintegrerat lärande. Vi tror på ”learning by doing” Lära genom att få göra. Vikten av att få pröva sina kunskaper är enormt viktigt, eller faktiskt visa att man kan något, innan sina studier och att man då får chansen till validering.


Pedagogen har en annan roll i framtiden och i nuet. Pedagogen är inte den som berättar hela tiden hur saker skall vara, utan mer är den som handleder ger coachande råd och kan vägleda genom att visa vart man kan inhämta sina kunskaper för att bygga på de kompetensområden som krävs inför det önskade yrket.


Vi tror verkligen på den enskilde individen och tar hänsyn till just dennes sätt att vilja lära och utbilda sig. Vårt utbildningsmaterial är anpassat utefter de olika lärstilsförmågor som vi alla har i olika utformning. Vårt material har tagits emot väl av de som har läs, skrivsvårigheter, även de som har koncentrationssvårigheter eller som pratar annat språk än Svenska.


Vi vet också att vi alla befinner oss på olika stadier i livet, med småbarn, ensamstående, dubbelarbetande eller tvärtom, att man kan ha luckor då mycket tid frisätts och man vill studera snabbt och på kort tid. Alla har vi olika behov. Vi inom Careeducation låter alla studera i den takt man önskar. Vi är noga med att lära känna våra studenter och att dialogen gemensamt är A & O om studierna skall lyckas.  


Vi tror också på att lärandet sker i gemenskap med andra och att det är i dialoger som man inser att man verkligen kan något, eller att man behöver utveckla en kompetens eller egenskap hos sig själv. I alla våra kurser så har vi uppgifter som bygger på interaktion med annan eller i grupp med andra för att utveckla sin reflektiva förmåga. I de situationer man vill läsa helt på distans, så finns moment i kurserna som stärker denna förmåga på andra sätt.


Vi tror på det livslånga lärandet och i allt vårt utbildningsmaterial, så har vi just en vägvisning till vart man sen kan gå tillbaka att leta kunskap då man funnit sitt yrke och vill läsa på mera, beroende på vad man arbetar med.


 ”Kunskap är en färskvara och en sanning idag, kan vara en helt annan sanning imorgon”  Helena Svensson

 

Se gärna vår video där vi berättar mer om vår pedagogiska grundsyn.

 

Så här ansöker du
Helenas almanacka
Today 
RadDatePicker
Open the calendar popup.
OctoberNovember 2019December
SunMonTueWedThuFriSat
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
E-LEARNING LOGGA IN